Der, hvor den enkelte selv indtræder i rollen som "kulturproducent" - og formentlig med det ene formål at producere kulturoplevelser for og til sig selv - vil oplevelsen være meget anderledes end hvad der kendes fra de forud-destinerede underholdningsprodukter.
Ingredienserne kan inddrages fra omfattende digitale biblioteker, og alt kan tilpasses, ændres og omformes efter den enkeltes egen lyst og eget behov.
Disse "produktioner" vil typisk være projekter, som den enkelte tilrettelægger og færdiggør over lang tid og vil bære stærkt præg af den enkeltes evne til at skabe og formidle.
Film og elektroniske handlingsspil migrerer sammen i et produkt, hvor det også vil være muligt for brugeren at lave en egentlig egenproduktion, baseret på adgang til det digitale materiale, som sælges særskilt af de oprindelige producenter.
På lydområdet vil det samme blive en realitet. Samlet kommer fokus i retning af det kvalitetsorienterede, men definitionen af, hvad der er kvalitet, og vejen man når frem ad, vil være forskellig fra tidligere tid. Kunst- og kulturproducenterne og de kreative skabere vil udvikle produkter til et marked, der i vækst og omfang ikke minder om, hvad der har været kendt hidtil.