Reading Piece #73 - Kunstværket vil afspejle tidens rastløshed

Imellem skulptører og billedkunstnere på den ene side og befolkningen på den anden side vil der opstå et helt nyt kommercielt rum. Der vil være evne, vilje og midler til køb af kunst, idet netop erhvervelsen af denne type individualiserede kunst vil være udtryk for, at man i det enkelte hjem har fokus på livskvaliteter. Formatet for levering kan man dog forvente bliver noget anderledes.
Mange forbinder billedkunst med oliemalerier, rammer og lærreder. Denne prioritering har udgangspunkt i den omstændighed, at netop dette format i tidligere tid var afgørende for forventningen til kunstens omsættelighed og dermed mulige værdistigning på længere sigt. Sammenkoblingen imellem muligheden for at sælge kunst og forventningen om værdistigninger bliver en meget lille del af fremtidens kunstproduktion. Behovet for kunst og det massemarked, der åbner sig, tillader den enkelte kunstner en frigørelse fra tidligere tiders galleridomineret "distributionskanal", idet evnen til at skabe kunst vil tillade skaberen adgang til direkte indkomster.

Kunsten får i fremtiden overtaget over den spekulative styring af enkeltkunstneres værdiopbygning og samleres akkumuleringsvilje. Fremtidens kunst samles ikke, men forbruges. Som så meget andet bliver forbruget af kunst hægtet sammen med betalingen for det. I sin simple form ved udlejning af oliemalerier, der udtages af lagre og depoter, men også ved etableringen af helt nye formater. Det store forbrug opstår ved brugernes direkte kontakt med kunstneren, der tillader et hjem at modtage digital fremføring af digitale kunstværker. Tidligt i udviklingsforløbet vil man se, at kunstnere laver online videoløsninger som leveres direkte til brugeren til visning på væg, loft, gulv eller via skærm. Betragtningsmediet er underordnet for brugeren, der ikke længere ser en sammenhæng imellem kreative kvalitetsprodukter i hjemmet og tidligere tiders olie og kanvas. Kunstværket vil være i stadig forandring og dynamik og på den vis afspejle fremtidens rastløshed, men udtryksformen vil være forskellig fra kunstner til kunstner. Hver kunstner vil have sit tema, sin metode og sin genkendelige form, og leveringen finder som så meget andet sted digitalt. Brugeren vil være fortrolig med levringsformatet, men netop den dynamiske foranderlighed af et ikke defineret fast tema af kunstnerisk indhold vil bidrage med en kvalitetsdimension i hjemmet. Et bevægeligt, dynamisk og tidsafstemt kunstværk. Ikke leveret af indholdsleverandører som vi ser det indenfor mediebranchen, men af fremtidens gallerier eller kunstnerne selv. Over det digitale distributionsnet, som også indholdsleverandørerne indenfor musik og film benytter sig af. Typisk vil kunstnere blive foretrukket frem for andre efter deres særlige tema eller særlige præsentationsform og indgangsvinkel til opgaven. Der vil komme prestige i at have en "art stream" fra en bestemt kunstner. Kunstneren bliver varemærket som sådan, og muligheden for at købe adgang til en bestemt tematisk "art stream" fra en kunstner vil blive særlig højstatus. Kunstnere vil formentlig ligefrem begrænse antallet af adgange til en bestemt løsning, så der kan opstå en nyt marked i handel med rettigheder til en bestemt "art stream". Der kan blive betalt for retten som sådan, eller leje for en bestemt periode. Tidlige tiders buzz i relation til at finde nye kunstnere med nye tema eller formater vil blive afløst af fremtidens accept af, at man netop i et hjem har den specifikke kunstners unikke produktion. Den enkelte bruger er en blandt tusinder andre over hele jorden og kunstnerens marked er globalt og direkte, men smag og behov ændres løbende, og den "art stream", som en kunstner har succes med i et år kan være taget helt ud af produktion det næste. Kunstsamlere vil samles om "master disk" versioner af online "art streams".

Funktionen kommer en af de nærmeste dage

Imellem skulptører og billedkunstnere på den ene side og befolkningen på den anden side vil der opstå et helt nyt kommercielt rum. Der vil være evne, vilje og midler til køb af kunst, idet netop erhvervelsen af denne type individualiserede kunst vil være udtryk for, at man i det enkelte hjem har fokus på livskvaliteter. Formatet for levering kan man dog forvente bliver noget anderledes.
Mange forbinder billedkunst med oliemalerier, rammer og lærreder. Denne prioritering har udgangspunkt i den omstændighed, at netop dette format i tidligere tid var afgørende for forventningen til kunstens omsættelighed og dermed mulige værdistigning på længere sigt. Sammenkoblingen imellem muligheden for at sælge kunst og forventningen om værdistigninger bliver en meget lille del af fremtidens kunstproduktion. Behovet for kunst og det massemarked, der åbner sig, tillader den enkelte kunstner en frigørelse fra tidligere tiders galleridomineret "distributionskanal", idet evnen til at skabe kunst vil tillade skaberen adgang til direkte indkomster.

Kunsten får i fremtiden overtaget over den spekulative styring af enkeltkunstneres værdiopbygning og samleres akkumuleringsvilje. Fremtidens kunst samles ikke, men forbruges. Som så meget andet bliver forbruget af kunst hægtet sammen med betalingen for det. I sin simple form ved udlejning af oliemalerier, der udtages af lagre og depoter, men også ved etableringen af helt nye formater. Det store forbrug opstår ved brugernes direkte kontakt med kunstneren, der tillader et hjem at modtage digital fremføring af digitale kunstværker. Tidligt i udviklingsforløbet vil man se, at kunstnere laver online videoløsninger som leveres direkte til brugeren til visning på væg, loft, gulv eller via skærm. Betragtningsmediet er underordnet for brugeren, der ikke længere ser en sammenhæng imellem kreative kvalitetsprodukter i hjemmet og tidligere tiders olie og kanvas. Kunstværket vil være i stadig forandring og dynamik og på den vis afspejle fremtidens rastløshed, men udtryksformen vil være forskellig fra kunstner til kunstner. Hver kunstner vil have sit tema, sin metode og sin genkendelige form, og leveringen finder som så meget andet sted digitalt. Brugeren vil være fortrolig med levringsformatet, men netop den dynamiske foranderlighed af et ikke defineret fast tema af kunstnerisk indhold vil bidrage med en kvalitetsdimension i hjemmet. Et bevægeligt, dynamisk og tidsafstemt kunstværk. Ikke leveret af indholdsleverandører som vi ser det indenfor mediebranchen, men af fremtidens gallerier eller kunstnerne selv. Over det digitale distributionsnet, som også indholdsleverandørerne indenfor musik og film benytter sig af. Typisk vil kunstnere blive foretrukket frem for andre efter deres særlige tema eller særlige præsentationsform og indgangsvinkel til opgaven. Der vil komme prestige i at have en "art stream" fra en bestemt kunstner. Kunstneren bliver varemærket som sådan, og muligheden for at købe adgang til en bestemt tematisk "art stream" fra en kunstner vil blive særlig højstatus. Kunstnere vil formentlig ligefrem begrænse antallet af adgange til en bestemt løsning, så der kan opstå en nyt marked i handel med rettigheder til en bestemt "art stream". Der kan blive betalt for retten som sådan, eller leje for en bestemt periode. Tidlige tiders buzz i relation til at finde nye kunstnere med nye tema eller formater vil blive afløst af fremtidens accept af, at man netop i et hjem har den specifikke kunstners unikke produktion. Den enkelte bruger er en blandt tusinder andre over hele jorden og kunstnerens marked er globalt og direkte, men smag og behov ændres løbende, og den "art stream", som en kunstner har succes med i et år kan være taget helt ud af produktion det næste. Kunstsamlere vil samles om "master disk" versioner af online "art streams".