Debat om

Reading Piece #67 - Elektronisk informationsplatform

Der opstår i ny tid gigantiske integrerede serviceløsninger, hvor enhver digital tilstedeværelse kan tilmeldes et underliggende informations-, bestillings- og leveringssystem.
På mange måder er det tidligere tids engrosdistributører, der er afsættet. Levering af varer til den enkelte bliver det bærende forretningsgrundlag for detailhandlen, der i det fysiske rum mere tager karakter af show-rooms.
Den elektroniske informationsplatform tillader en bruger via simple kommandoer at komme fra tekstdata, billede på skærm eller produktplaceringer i fiktionsindhold, direkte til det faktiske produkts markedsidentitet. Søge oplysninger om det. Og bestille det.
Informationsplatformen er således en hybrid imellem den digitale markedsudstrækning til forbrugeren overalt og hele døgnet, og den bagvedliggende leverings- og betalingslogistik, som i øvrigt løser mange andre servicebehov i ny tid.
Det vil høre til sjældenhederne, at nogen betaler for "reklamer" eller "annoncer", der ikke samtidig repræsenterer en gateway til denne virkelighed. Og det er i evnen til gennemstilling til denne virkelighed, at muligheden for at skabe "reklameindkomster" ligger for indholdsproducenter og –leverandører.

Sponsorering.

I mange situationer vil brugerne af indholdstof blive udsat for "passiv" påvirkning fra reklamer. Dette sker typisk, hvor der kun gives adgang til programindhold, på den betingelse at brugeren accepterer reklamepåvirkning.
Sponsorater af f.eks. tidstro begivenheder vil bestå som led i de store brand operators ønske om at vedligeholde placering i forbrugerens bevidsthed. I fremtiden på den basis, at sponsorer af tidstro begivenheder vil sammenkæde synligheden ved den faktiske begivenhed med indflydelse på den samtidige digitale distribution af indholdsstoffet.
Det bliver en sjældenhed, at sponsorer understøtter et fysisk arrangement, mens helt andre kommercielle interesser kan afsende reklamebudskaber i forbindelse med den digitale distribution af begivenheden. Store mærkevarer vil derfor "overtage" begivenheder, hvor de ønsker både at være synlige som en del af indholdet selv, men samtidig have kontrol over de påvirkningsmuligheder, den digitale indholdsdistribution muliggør.

Det "aktive" indholdsstof, hvor indholdsleverandørerne producerer og videreformidler tidstro begivenheder indenfor sport eller underholdning, sælges derfor som samlede rettighedspakker til sponsorer, der herefter overtager den fulde kontroll med den digitale indholdsleverance. Det er i denne kontrol, at sponsor kan styre tilgang til samt brug af indhold, og det er ikke nok blot at "være med i billedet". De aftaler, der styrer reklamefinansieringen af store tidstro begivenheder, bliver mere komplicerede, og vil i omfang og omkostning indskrænke dette marked til få brand operators, der kan drage fordel af denne type tilbud.

Sponsering vil også fremkomme i situationer, hvor en bruger accepterer at lade sig påvirke som led i retten til adgang. Der vil opstå situationer, hvor visse indholdsprodukter kan leveres over en delvis reklamefinansieret platform, hvor brugeren opnår en konkret økonomisk fordel eller besparelse ved at sikre sig adgangen til det valgte indholdsstof på den betingelse, at brugeren aktivt eller passivt lader sig påvirke af reklamer.

Sponsering kan også ske ved at give brugeren mulighed for visse kvalitative forandringer eller tillægsydelser, hvor brugeren ønsker at påvirke eller ændre handlingsforløb, selv at deltage eller på anden vis deltage interaktivt.

Visse brand operators vil overtage rettighederne til tidstro begivenheder og udelukke adgang for brugere, der ikke er en del af den pågældende brand operators definerede community.

Ingen indlæg i denne debat

Der opstår i ny tid gigantiske integrerede serviceløsninger, hvor enhver digital tilstedeværelse kan tilmeldes et underliggende informations-, bestillings- og leveringssystem.
På mange måder er det tidligere tids engrosdistributører, der er afsættet. Levering af varer til den enkelte bliver det bærende forretningsgrundlag for detailhandlen, der i det fysiske rum mere tager karakter af show-rooms.
Den elektroniske informationsplatform tillader en bruger via simple kommandoer at komme fra tekstdata, billede på skærm eller produktplaceringer i fiktionsindhold, direkte til det faktiske produkts markedsidentitet. Søge oplysninger om det. Og bestille det.
Informationsplatformen er således en hybrid imellem den digitale markedsudstrækning til forbrugeren overalt og hele døgnet, og den bagvedliggende leverings- og betalingslogistik, som i øvrigt løser mange andre servicebehov i ny tid.
Det vil høre til sjældenhederne, at nogen betaler for "reklamer" eller "annoncer", der ikke samtidig repræsenterer en gateway til denne virkelighed. Og det er i evnen til gennemstilling til denne virkelighed, at muligheden for at skabe "reklameindkomster" ligger for indholdsproducenter og –leverandører.

Sponsorering.

I mange situationer vil brugerne af indholdstof blive udsat for "passiv" påvirkning fra reklamer. Dette sker typisk, hvor der kun gives adgang til programindhold, på den betingelse at brugeren accepterer reklamepåvirkning.
Sponsorater af f.eks. tidstro begivenheder vil bestå som led i de store brand operators ønske om at vedligeholde placering i forbrugerens bevidsthed. I fremtiden på den basis, at sponsorer af tidstro begivenheder vil sammenkæde synligheden ved den faktiske begivenhed med indflydelse på den samtidige digitale distribution af indholdsstoffet.
Det bliver en sjældenhed, at sponsorer understøtter et fysisk arrangement, mens helt andre kommercielle interesser kan afsende reklamebudskaber i forbindelse med den digitale distribution af begivenheden. Store mærkevarer vil derfor "overtage" begivenheder, hvor de ønsker både at være synlige som en del af indholdet selv, men samtidig have kontrol over de påvirkningsmuligheder, den digitale indholdsdistribution muliggør.

Det "aktive" indholdsstof, hvor indholdsleverandørerne producerer og videreformidler tidstro begivenheder indenfor sport eller underholdning, sælges derfor som samlede rettighedspakker til sponsorer, der herefter overtager den fulde kontroll med den digitale indholdsleverance. Det er i denne kontrol, at sponsor kan styre tilgang til samt brug af indhold, og det er ikke nok blot at "være med i billedet". De aftaler, der styrer reklamefinansieringen af store tidstro begivenheder, bliver mere komplicerede, og vil i omfang og omkostning indskrænke dette marked til få brand operators, der kan drage fordel af denne type tilbud.

Sponsering vil også fremkomme i situationer, hvor en bruger accepterer at lade sig påvirke som led i retten til adgang. Der vil opstå situationer, hvor visse indholdsprodukter kan leveres over en delvis reklamefinansieret platform, hvor brugeren opnår en konkret økonomisk fordel eller besparelse ved at sikre sig adgangen til det valgte indholdsstof på den betingelse, at brugeren aktivt eller passivt lader sig påvirke af reklamer.

Sponsering kan også ske ved at give brugeren mulighed for visse kvalitative forandringer eller tillægsydelser, hvor brugeren ønsker at påvirke eller ændre handlingsforløb, selv at deltage eller på anden vis deltage interaktivt.

Visse brand operators vil overtage rettighederne til tidstro begivenheder og udelukke adgang for brugere, der ikke er en del af den pågældende brand operators definerede community.