Ekstrakt af

Reading Piece #61 - Rettighedsbanker giver labels forspring

Læs den fulde Reading Piece

En meget stor del af den musik, der forbruges, bliver baseret på tidligere udgivelser. Gennem det fortsatte behov for adgang til rettigheder vil pladeselskaberne have en stor beskyttelse og afsæt for i fremtiden at optræde som rettighedskilde for de store indholdsleverandører.
For pladeselskaberne kommer det til at gælde som for tv-stationerne, at fremtiden ligger i at koncentrere sig om deres kernekompetenceområde, nemlig evnen til at tilrettelægge kunstneren og dennes repertoire. I relation til artisterne vil de snarere virke i en agentrolle end som egentligt pladeselskab. Der vil også være uafhængige agenter i markedet, der dog ikke har den samme evne til at markedsføre nye artister som ejerne af de store rettighedsbanker har.
Koncerter vil være tidstro begivenheder af høj indholdsværdi for den programdistribution, som finder sted gennem de digitale indholdsdistributører. Behovet for at se historiske koncerter vil være meget begrænset af den simple årsag, at der vil være et righoldigt udbud af tidstro koncerter. Denne type begivenheder vil være sponsorstyrede og snævert knyttet til artisternes egne sponsoraftaler.
Pladeselskaberne vil ikke få en central placering på dette område, da koncerter kræver brug af fysiske anlæg og reguleres af overordnede aftaler imellem koncertudbydere og sponsorer.

Tekst

Tilmeld dig Bookcast
Læs den fulde Reading Pieces

Lyd

Tilmeld dig Podcast
Lyd til podcastversion her



En meget stor del af den musik, der forbruges, bliver baseret på tidligere udgivelser. Gennem det fortsatte behov for adgang til rettigheder vil pladeselskaberne have en stor beskyttelse og afsæt for i fremtiden at optræde som rettighedskilde for de store indholdsleverandører.
For pladeselskaberne kommer det til at gælde som for tv-stationerne, at fremtiden ligger i at koncentrere sig om deres kernekompetenceområde, nemlig evnen til at tilrettelægge kunstneren og dennes repertoire. I relation til artisterne vil de snarere virke i en agentrolle end som egentligt pladeselskab. Der vil også være uafhængige agenter i markedet, der dog ikke har den samme evne til at markedsføre nye artister som ejerne af de store rettighedsbanker har.
Koncerter vil være tidstro begivenheder af høj indholdsværdi for den programdistribution, som finder sted gennem de digitale indholdsdistributører. Behovet for at se historiske koncerter vil være meget begrænset af den simple årsag, at der vil være et righoldigt udbud af tidstro koncerter. Denne type begivenheder vil være sponsorstyrede og snævert knyttet til artisternes egne sponsoraftaler.
Pladeselskaberne vil ikke få en central placering på dette område, da koncerter kræver brug af fysiske anlæg og reguleres af overordnede aftaler imellem koncertudbydere og sponsorer.