Reading Piece #29 - I byen sikres de kollektive oplevelser

Stort set alle tilbud har et tema. En historie. Hvad man end laver, så er det i kontekst af et overordnet formål, og selv da er der utallige underopdelinger, der har hver sit tema, oplevelse og historie.
Den ny tids befolkning er i forvejen aktiv i sociale netværk, der for de flestes vedkommende er formålsbestemte, og dermed forudsigelige.
Ved at søge ud i byens "kontaktpunkter" søger de fleste oplevelser, der ikke på samme vis er forudsigelige. Forskellen til tidligere vil være, at mens man førhen var medlem af en bestemt klub med faste mødesteder, mødetidspunkter og kendte deltagere, så vil man i byens kontaktpunkter finde samme grad af specialiseret formål, men i en løs social struktur, på et tidspunkt der passer en selv og med flere alternative kontaktpunkter for samme formål. Der sker en bundling af servicetilbud, hvor behovet for en ting kombineres med en vifte af andre samtidige oplevelser eller tilbud indenfor samme ramme. Tidligere tids institutionelle rammer om mange fritids- og særinteresser overflyttes dermed til et mere serviceorienteret kommercielt rum, der passer med tidens krav til tilgængelighed og mindre forudsigelighed. Kritisk masse skaber det kommercielle grundlag for, at et utal af artsspecifikke og formålsbestemte kontaktpunkter kan skyde op som en del af det samlede servicetilbud indenfor underholdning og bespisning.
En digital komponent samt indbyrdes sammenkobling imelllem disse, tillader kunderne en virtuel tilstedeværelse flere samtidige steder, og en hybrid er dermed skabt imellem ad-hoc sociale netværk og digital tilstedeværelse. Et produkt computere ikke kan levere. Heller ikke i ny tid.


Resultatet af denne udvikling bliver, at byerne bliver rammen for de kollektive oplevelser, interaktionen mennesker imellem samt platform for den enkeltes mulighed for at højne indholdet i sin dagligdag. På grund af byernes evne til at skabe kritisk kommerciel masse for sociale netværk indtager de en vigtig placering i opfyldelsen af de kvalitetsoplevelser, som søges. Hvor byer tidligere var gemmestedet, stedet hvor ensomhed kunne fortrænges og overfladiskhed var det dominerende, så er disse egenskaber i ny tid skubbet over i den digitale syntetiske hverdag. Og byerne konceptudvikler sig til at opfylde den ny tids behov for social sammenkomst med andre ligestillede.
Stort set alle tilbud har et tema. En historie. Hvad man end laver, så er det i kontekst af et overordnet formål, og selv da er der utallige underopdelinger, der har hver sit tema, oplevelse og historie.
Den ny tids befolkning er i forvejen aktiv i sociale netværk, der for de flestes vedkommende er formålsbestemte, og dermed forudsigelige.
Ved at søge ud i byens "kontaktpunkter" søger de fleste oplevelser, der ikke på samme vis er forudsigelige. Forskellen til tidligere vil være, at mens man førhen var medlem af en bestemt klub med faste mødesteder, mødetidspunkter og kendte deltagere, så vil man i byens kontaktpunkter finde samme grad af specialiseret formål, men i en løs social struktur, på et tidspunkt der passer en selv og med flere alternative kontaktpunkter for samme formål. Der sker en bundling af servicetilbud, hvor behovet for en ting kombineres med en vifte af andre samtidige oplevelser eller tilbud indenfor samme ramme. Tidligere tids institutionelle rammer om mange fritids- og særinteresser overflyttes dermed til et mere serviceorienteret kommercielt rum, der passer med tidens krav til tilgængelighed og mindre forudsigelighed. Kritisk masse skaber det kommercielle grundlag for, at et utal af artsspecifikke og formålsbestemte kontaktpunkter kan skyde op som en del af det samlede servicetilbud indenfor underholdning og bespisning.
En digital komponent samt indbyrdes sammenkobling imelllem disse, tillader kunderne en virtuel tilstedeværelse flere samtidige steder, og en hybrid er dermed skabt imellem ad-hoc sociale netværk og digital tilstedeværelse. Et produkt computere ikke kan levere. Heller ikke i ny tid.


Resultatet af denne udvikling bliver, at byerne bliver rammen for de kollektive oplevelser, interaktionen mennesker imellem samt platform for den enkeltes mulighed for at højne indholdet i sin dagligdag. På grund af byernes evne til at skabe kritisk kommerciel masse for sociale netværk indtager de en vigtig placering i opfyldelsen af de kvalitetsoplevelser, som søges. Hvor byer tidligere var gemmestedet, stedet hvor ensomhed kunne fortrænges og overfladiskhed var det dominerende, så er disse egenskaber i ny tid skubbet over i den digitale syntetiske hverdag. Og byerne konceptudvikler sig til at opfylde den ny tids behov for social sammenkomst med andre ligestillede.
Stort set alle tilbud har et tema. En historie. Hvad man end laver, så er det i kontekst af et overordnet formål, og selv da er der utallige underopdelinger, der har hver sit tema, oplevelse og historie.
Den ny tids befolkning er i forvejen aktiv i sociale netværk, der for de flestes vedkommende er formålsbestemte, og dermed forudsigelige.
Ved at søge ud i byens "kontaktpunkter" søger de fleste oplevelser, der ikke på samme vis er forudsigelige. Forskellen til tidligere vil være, at mens man førhen var medlem af en bestemt klub med faste mødesteder, mødetidspunkter og kendte deltagere, så vil man i byens kontaktpunkter finde samme grad af specialiseret formål, men i en løs social struktur, på et tidspunkt der passer en selv og med flere alternative kontaktpunkter for samme formål. Der sker en bundling af servicetilbud, hvor behovet for en ting kombineres med en vifte af andre samtidige oplevelser eller tilbud indenfor samme ramme. Tidligere tids institutionelle rammer om mange fritids- og særinteresser overflyttes dermed til et mere serviceorienteret kommercielt rum, der passer med tidens krav til tilgængelighed og mindre forudsigelighed. Kritisk masse skaber det kommercielle grundlag for, at et utal af artsspecifikke og formålsbestemte kontaktpunkter kan skyde op som en del af det samlede servicetilbud indenfor underholdning og bespisning.
En digital komponent samt indbyrdes sammenkobling imelllem disse, tillader kunderne en virtuel tilstedeværelse flere samtidige steder, og en hybrid er dermed skabt imellem ad-hoc sociale netværk og digital tilstedeværelse. Et produkt computere ikke kan levere. Heller ikke i ny tid.


Resultatet af denne udvikling bliver, at byerne bliver rammen for de kollektive oplevelser, interaktionen mennesker imellem samt platform for den enkeltes mulighed for at højne indholdet i sin dagligdag. På grund af byernes evne til at skabe kritisk kommerciel masse for sociale netværk indtager de en vigtig placering i opfyldelsen af de kvalitetsoplevelser, som søges. Hvor byer tidligere var gemmestedet, stedet hvor ensomhed kunne fortrænges og overfladiskhed var det dominerende, så er disse egenskaber i ny tid skubbet over i den digitale syntetiske hverdag. Og byerne konceptudvikler sig til at opfylde den ny tids behov for social sammenkomst med andre ligestillede.